سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخزن کندانس دیگ بخار

مخزن کندانس دیگ بخار

مخزن کندانس یک منبع ذخیره سازی آب برگشتی از دیگ بخار صنعتی می باشد

منبع کندانس را می توان منبع ذخیره بویلر بخار در هنگام قطع احتمالی آب نیز فرض نمود، آب جبرانی سیستم نیز از طریق منبع کندانس تامین می شئد و اختلاط آب جبرانی با کندانس در این منبع مانع شوکهای حرارتی وارده به دی اریتور می شود.

در سیستمهایی که فاقد دی اریتور هستند پمپ های منبع کندانس می توانند نقش پمپ های تغذیه را هم بازی کنند مشروط بر اینکه از نظر فشار دما و آب دهی از کیفیت لازم برخوردار باشند.

در سیستمهای بخار که 80 درصد یا بیشتر از طریق آب جبرانی تغذیه شده و سهم کندانس برگشتی در آنها 20 درصد است معمولا از نصب منبع کندانس صرفنظر شده و تنها از دی اریتور استفاده می شود

متعادل سازی فشار در تانک کندانس

به منظور جلوگیری از افزایش فشار، تانک کندانس باید مجهز به ونت باشد. به عنوان نمونه قطر این لوله در تانک های 2000 لیتری برابر 200 میلی متر، و در تانک 30000 لیتری برابر 250 میلی متر است.لوله ی ونت باید دارای کلاهک مخصوص باشد که با پره های داخلی آب موجود در بخار خروجی را جدا ساخته، از طریق لوله ی تخلیه خارج نماید.

نازل تخلیه در زیر تانک امکان خالی نمودن تانک و تمیزکاری و بازرسی آن را فراهم می کند

نکات فنی در مورد مخزن کندانس:

برای جلوگیری از افزایش فشار در مخزن کندانس باید ونت نصب کرده و به فضای بیرون موتورخانه منتقل کنیم.

مخزن کندانس در جایی نصب شود که امکان تعویض هوا باشد.

مخزن کندانس در جایی نصب شود که در آنجا کف شوی داشته باشد.

مخزن کندانس در جایی نصب شود که در اطراف آن به اندازه لازم فضای کافی داشته تا بتوان به طور ادواری بازدید گردد.

 

اصول کارکرد مخزن کندانس:

 

در مخزن کندانس آب وارد شده از یک سیستم فشار شکن داخلی مخزن عبور می کند و فشار آن را به حداقل میزان ممکن می رساند لذا هر چه فشار آب ورودی به مخزن کندانس بیشتر باشد درصد تبدیل شدن آن به بخار افزایش خواهد یافت. در مخزن کندانس آب تحت فشار در مجاورت اتمسفر تبدیل به بخار شده و قسمت عمده آن جهت ورود به سیکل تولید بخار مورد استفاده قرار می گیرد.