سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه کارکرد دیگ بخار

با توجه به وجود فشار در سیستم و همچنین حرارت بالای در سیستم آشنایی با کارکرد دیگ بخار و جلوگیری از مخاطرات آن ضروری است. دیگ بخار انواع مختلف دارد و بر اساس نوع آن می تواند مکانیزم جداگانه ای داشته باشد. از این رو مکانیزم عملکردی را بر اساس انواع دیگ بخار که به واتر تیوب و فایر تیوب تقسیم می شود مورد بررسی قرار می دهیم.

دیگ بخار واتر تیوب بر اساس عبور آب از درون لوله ها فعالیت می نماید. به این صورت که ابتدا آب در درام اصلی قرار گرفته و توسط دو حالت انتقال آب که به جابجایی طبیعی و اجباری معروف است آب را از درام به درون لوله هایی که با شعله مشعل ارتباط مستقیم دارد می فرستیم. این عمل را تکرار نموده تا آب درون لوله به بخار تبدیل شده و به درون درام وارد شود. از طریق درام می توان بخار را به سیستم انتقال داده و باعث تامین بخار لازم سیستم شویم.

در سمت دیگر در سییستم های فایر تیوب ابتدا آب درون درام مرکزی پر شده و سپس مشعل گاز های داغ را از درون کوره و پاس های مختلف لوله به حرکت در می آورد. انتقال حرارت بین گاز داغ درون لوله و آب در سطح بیرونی لوله باعث گرم شدن و تولید بخار می شود. بخار حاصل از این روش در زمان طولانی تر و با فشار پایین تر نسبت به دیگ بخار واتر تیوب دارد.